Omdat onderpresteren géén onzin is

Gaat dit over mij?

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt: “Gaat dit over mij?” of de variant: “Gaat dit over mijn dochter/kleinzoon/achternichtje?” Misschien heb je zelfs in het verleden wel eens gekeken naar ‘kenmerken’ van hoogbegaafdheid en daar jezelf of je kind absoluut niet in herkend.

Dit wil echter niets zeggen. Hoogbegaafde leerlingen leren al heel vroeg – zelfs al op de crèche – om zich aan te passen aan de meerderheid. Dat is ook goed te verklaren. In de natuur loopt alles dat afwijkt gevaar, dus is het verstandig om je aan te passen.

Twee groepen van onderpresteerders

De leerlingen die zich aanpassen kun je grofweg in 2 grote groepen verdelen:

De relatieve onderpresteerder


De meeste leerlingen uit de eerste groep zijn relatieve onderpresteerders. Dat wil zeggen dat ze onder hun eigenlijke niveau presteren. Deze leerlingen halen vaak keurige A of A+ scores zonder dat ze iets hoeven doen. Ze halen een 10 terwijl ze een 20 zouden kunnen halen. Dit zijn de zogenaamde droomkinderen van iedere juf: ze doen braaf wat gezegd wordt en vragen geen aandacht. Helaas leren ze daardoor veel dingen niet. Zoals bijvoorbeeld:

In deze groep vind je relatief veel meisjes en oudste kinderen uit een gezin.
Deze leerlingen vallen meestal niet op als hoogbegaafd, hebben vaak een heel laag zelfbeeld en vertonen vaak gebrek aan motivatie. Vastlopen, passiviteit en depressie liggen op de loer: precies de dingen die No Nonsenzz wil voorkomen.

De absolute onderpresteerder

In deze groep kinderen vinden we de kinderen die zich zo onmogelijk maken dat er ‘echt iets mee moet gebeuren’ of die diep ongelukkig zijn omdat het systeem hen niet past. Deze leerlingen lopen het gevaar een ADHD-label mee te krijgen met alle problemen van dien of hun behoeften worden niet herkend waardoor ze denken niets te begrijpen van wat er op school wordt aangeboden. De juf heeft vaak de handen vol aan deze kinderen en ervaart dat ze haar tijd opslokken. Soms worden ze herkend als hoogbegaafd en krijgen ze meer uitdaging. Al dan niet op de goede manier. Ook deze leerlingen kan en wil No Nonsenzz helpen zodat ze tot bloei kunnen komen. Wilt u dit liever in een grafiek zien?

Dringend hulp nodig bij onderpresteren

Eén ding hebben alle onderpresteerders gemeen: ze hebben dringend begeleiding nodig om het onderpresteren te keren. Wanneer je nooit leert je best te doen, kun je dat ook niet wanneer je dat later in je leven heel hard nodig hebt. Dat gaat niet vanzelf: een adelaar in een kooi leert niet vliegen. Wanneer je nooit je talenten aanspreekt, is er geen echte voldoening en tevredenheid mogelijk en leer je nooit trots op jezelf te zijn. De kans op een depressie is dan heel groot. No Nonsenzz wil deze jongeren helpen en heeft daarvoor een gevarieerd aanbod.